logo

Tuesday 26th of September 2017

Follow Us

     

simplecaddy

Your cart is empty

Home

Algemeen


Werk niet langer dan zes uur per dag achter een beeldscherm.

Werk maximaal één uur onafgebroken met de pc, las wel minipauzes in.

 
Bureaustoel

Zithoogte: zet je voeten plat op de vloer en stel de zitting zo in dat de hoek tussen bovenlichaam en benen (billen) groter is dan 90°. Zorg ervoor dat de bovenbenen niet los komen van de stoel en niet worden afgekneld.

Zitdiepte: ga goed achter in de stoel zitten en zorg voor een vuistbreedte ruimte tussen de zitting en de knieholte.

Rugleuning : zorg ervoor dat het meest bolle deel van de rugleuning in het meest holle deel van de rug valt.
Armsteunen : laat de armen ontspannen langs het lichaam hangen en zorg ervoor dat de onderarmen een hoek van 90° maken met de bovenarmen. Plaats de armleggers (wanneer ze in de breedte instelbaar zijn) precies onder de onderarm vlak langs het lichaam. Plaats bij voorkeur de armleggers op gelijke hoogte met het bureaublad.

Zithouding : ga zo dicht mogelijk bij het werkblad zitten en wissel regelmatig van zithouding, zorg ervoor dat de schouders ontspannen zijn.

Zet de stoelrug nooit in een vaste positie, maar laat hem meebewegen met de bewegingen van uw lichaam. Op die manier zal de stoel zich aan u aanpassen en niet omgekeerd.

Deze bureaustoeltips zorgen voor een natuurlijke S-vorm van de rug, een betere bloedcirculatie en meer ruimte voor de organen.
 
Beeldscherm

Ga zo ver mogelijk van het raam zitten, de kijkrichting is evenwijdig aan het raam.

Voorkom reflectie op het beeldscherm door lichtbronnen of ramen, kijk niet tegen licht, gebruik zo nodig een zonnewering.

Ga recht voor het beeldscherm zitten als je gaat werken.

Kies een lichte achtergrond met donkere letters.

Houd minstens 50 cm afstand van het scherm.

Kijkhoogte : de eerste regel op het scherm ligt iets onder ooghoogte, zorg dat nek en ogen ontspannen zijn, de nek gestrekt.
 
Muis

Plaats de muis dicht bij het toetsenbord onder “onderarmbereik”.

Ontspan regelmatig de “knopvingers”.

Knijp niet in de muis.

Laat de onderarm op het tafelblad of de armsteun rusten.

Laat de muis los als je hem niet gebruikt.

Maak grote bewegingen vanuit de onderarm, niet vanuit de pols.

Laat de hand af en toe met de kant van de pink op de tafel rusten.

Stel de snelheid van de muis zo in dat de aanwijzer met één beweging over het hele beeldscherm kan verplaatst worden.
 
Toetsenbord

Zorg dat de spatiebalk midden voor je ligt (zodat je recht voor het letterdeel zit).

Leg het toetsenbord ongeveer tien centimeter van de rand van het werkblad.

Klap de pootjes van het toetsenbord in.

Houd de polsen vrij boven het toetsenbord, de handen in het verlengde van de onderarm en vermijd achterovergetrokken polsen.

Laat de handen rusten voor het toetsenbord of op je schoot als je van het scherm leest of nadenkt.

Typ volgens het tienvingersysteem, veel klachten ontstaan door een verkeerd aangeleerd gebruik van het toetsenbord. 
 
En ergonoom er nu maar lekker op los !

 

ErgoForm is de oefenfirma van het VDAB Competentiecentrum in Antwerpen.
Al onze transacties zijn virtueel en niet rechtsgeldig.

 
 


Powered by Joomla!. Design by: theme joomla 2.5  Valid XHTML and CSS.